Telefonen er et supervåben

Elise-Rander.jpg

Elise underviser på Daghøjskolen i Randers og har i mange år arbejdet med ordblinde og deres specifikke vanskeligheder.

”I min undervisning er fokus netop på at lære at blive selvkørende i en mere og mere digital verden. Jeg lægger vægt på at lære mine kursister at bruge de kompenserende hjælpemidler/ læse-/skriveprogrammer der findes på deres forskellige devices, så min undervisning er altid med udgangspunkt i at bruge teknologien til at kompensere for de vanskeligheder kursisten måtte have med at skrive og læse. Når det er sagt, bruger jeg også digitale læringsspil til at træne fx hukommelse, stavning, ordgenkendelse, ordforråd og lyd. På smartphones og iPads findes der uanede mængder af den slags læringsspil.

”Der er sket et kvantespring i de teknologiske muligheder, som virkelig støtter, at ordblinde bedre kan deltage på lige fod. Der er mange konkrete solstrålehistorier blandt deltagerne. I virkeligheden går alle deltagere jo rundt med et ’supervåben’ i lommen. De skal bare lige have slået de rigtige ting til, så kan de kommunikere med omverdenen. I virkeligheden bør alle undervisere være optagede af, at denne målgruppe kan findes overalt, og hvad kan vi så gøre for give dem bedre læringsmuligheder, når vi møder dem i vores undervisning – uanset om det er i daghøjskolen, i aftenskolen eller på en højskole”.

Elise har 3 gode råd til andre undervisere, der skal i gang med digital læring:

1. Sørg for at afdramatisere maskinerne. De er ikke farlige, men ganske nyttige.

2. Vær sikker på, at kursisten kan læse det, du skriver – uhyggeligt mange har læse/staveproblemer.

3. Gør det sjovt og vær ikke selv bange for fejle … Sådan er det bare med teknologi!