Det er fleksibiliteten, der er afgørende

Marc.jpg

Marc underviser i musik (guitar) og bruger i høj grad telefonen til at optage, indspille og sende materiale til kursisterne. Det sker også tit, at kursisterne optager et stykke, de har øvet selv, og sender til ham for feedback. De bruger mail, Google Drev, Dropbox eller en Facebookgruppe, så kursisterne kan dele materialer med hinanden og med ham.

”Formålet, med det jeg laver, er at understøtte kursisternes læring. Det, de lærer, det laver vi en video af, som vi lægger op i en mappe i Dropbox, og så kan kursisterne tilgå det efter undervisningen også.”

Marc oplever også, at det har en motiverende effekt på kursisterne, hvis de modtager noget indspillet fra ham om fx mandagen, hvor de skal mødes til undervisning om torsdagen. Så får kursisterne en motivation til lige at få øvet inden undervisningen.

Det skal være nemt og ligetil. Marc bruger it, når det er umiddelbart og gør tingene lettere. Det skal ikke nødvendigvis kunne gemmes i lang tid og heller ikke se flot og fancy ud. Det skal bare bruges her-og-nu. Det skal ikke redigeres så meget, bare optages, nærmest som man ville sige og forklare ting ”in person”, fortæller Marc. Der er dog ikke noget digitalt, der fuldstændig skal afløse den fysiske undervisning. Der er masser af videoer på YouTube, hvor man fx kan lære at spille guitar. Men her mangler interaktionen, pointerer Marc. Det fede ved musikundervisning er at mødes og spille sammen! Og så supplerer han med de digitale hjælpemidler, så det bliver integreret i den fysiske undervisning.

”Det er fleksibiliteten, der er afgørende. Før kunne man kun skrive i hånden, og så måtte det briste eller bære. Nu kan man rette, ændre, indspille nyt, skrive om og sende det igen. Tingene går hurtigere, vi kan nå meget længere i undervisningen”, slutter Marc af.